Overkjørte avdelingsvinneren i serieavslutningen

Postet av Jarle Overvik den 7. Okt 2019

Meget fornøyde gutter, og med god grunn, etter å ha nedsablet årets serievinner i siste kamp på Rødmyra.

Ingen grunn til å tvile på formen til hjemmelaget før siste kamp mot avdelingsvinner Strindheim 2. 6 strake seire  kunne tilsi at Vikvarvet burde  bite godt fra seg i toppoppgjøret. Aldri godt å si hva slags lag bortelaget kom med denne gang heller. I allefall var tre av spillerne på banen da Strindheim slo Kolstad 5-1 dagen før i tredje divisjon og resten var noen som ga oss bakoversveis i våroppgjøret i bortekampen.

De fikk et skremmeskudd allerede etter 4 minutter når spissduoen Runar og Tommy kombinerte langs venstresiden, pasning fram til Tommy som runder keeper , men et litt for løst skudd blir reddet på streken av en forsvarer. Like etter måtte Holger ut i full strekk for å forhindre scoring på et godt skudd fra rundt seksten. 12 minutter sto det på kampuret da vi tok ledelsen. Runar med ball ned langs venstresiden, knallhardt innlegg langs bakken som en strindheimforsvarer er uheldig å sette i egent mål. Ny stor sjanse til oss etter 25 minutter. Runar ned langs venstresiden igjen, innlegg over til Tommy på bakerste som på direkten legger ut til Håkon som fra god posisjon skyter like over. 32 minutter gått når Bjørnar finner Runar med en pasning, men skuddet fyker like over. Minuttet senere får Runar sjansen på volley etter innlegg fra høyre fra Håkon, men skuddet går utenfor fra bra posisjon. Vi får omgangens siste sjanse i siste spilleminutt, Runar med innlegg på hodet til Bjørnar som header over fra 5 meter.

Godt fornøyde gutter til pause med 1-0 ledelse. Strindheim med overtak i ballinnehav i en omgang der vi forsvarte oss meget godt og i tillegg skapte flest sjanser.

Vi måtte vente til 57 minutter før neste scoring kom. Jan Olav med pasning til Tommy rundt 16 meteren, Tommy slipper til bedre plasserte Biniam som knaller ballen forbi keeper og i mål. 2-0. Jan Olav spiller Runar alene igjennom to minutter senere men keeper redder. Kvarteret gått av andre omgang når Tommy får knalltreff på volley fra 18 meter, men skuddet treffer krysstanga og ut på banen igjen. Bare to minutter senere er Håkon igjennom men skyter på keeper som får avverget til corner. Jan Olav får en kjempemulighet fra tre meter midt foran mål etter corneren, men treffer veldig dårlig. 5 store muligheter på like mange minutter der altså. 68 minutter og vi dreper det som er igjen av spenning. Tommy spiller Runar alene mot mål og denne gang gjør han ingen feil alene med keeper. Runar får igjen muligheten 2 minutter senere da han nok en gang blir spilt igjennom av broder jan Olav, men keeper redder. 83 minutter gått og 4-0. Runar med innlegg fra venstrekanten til Marcus som ikke får avsluttet, Bjørnar får imidlertid tak i ballen, sentrer ut til Jeber som scorer sikkert fra 10 meter. Sluttresultatet blir satt fire minutter før slutt. Jan Olav med innlegg (eller var det skudd) helt ute på venstresiden, Bjørnar på løp inn foran keeper som ikke tør gå på ball , dermed  ruller ballen i mål inne ved hjørnet. Vi får en god mulighet til like før slutt, innlegg fra venstre nok en gang , men Marcus avslutter med foten der hodet skulle vært, og ballen triller utenfor.

En meget fortjent seier ble det til slutt. En perfekt gjennomført kamp av guttene for selv om byguttene vant ballinnehavet, vant vi sjansestatistikken stort. Når de i tillegg jager scoringer og lar halve banen ligge åpen for kontringer, er det bare å bukke og takke. Når vi i tillegg har såpass ro med ball at vi kan spille igjennom baller til et løpsvillig hjemmelag, så må det bli mange muligheter. Og det ble det.

Holger med god kontroll bakerst, fikk mer å gjøre enn på lenge. Hadde noen redninger der han måtte ut i full strekk, men tok det som kom. Stopperne Johan og Arild med prikkfri kamp. Kanonkamp av begge to. I midten var det stengt.Lars på backen med sin beste kamp i år. Hadde god kontroll på sin side og var villig med framover. Bjørn slapp heller ikke til mange forsøk fra sin side og holdt hele kampen , til tross for litt skrantende treningsgrunnlag. Sentralt på midten spilte Håkon og Jan Olav nok en kanonkamp. God i å bryte opp spillet til motstanderne og hadde ro nok til å spille fram frontløperne med gode gjennomspill. Selemun og Marcus jobbet knallhardt den tiden de spilte og Marcus havnet selvsagt i gode scoringsposisjoner uten at det ble treff denne gang. Runar og Tommy startet på topp.  Jobbet nok en gang knallhardt for laget og skapte et hopetall med sjanser. Runar med scoring også denne gang og løp seg fri fra forsvarerne gang på gang. Fikk vist fram innleggsfoten også denne gang. Tommy veldig nærme, men en redning på strek og krysstanga sto i veien for scoring denne gang. God i duo med Runar. Bjørnar inn som avløser på topp, og da får du knallhard jobbing. Var innblandet i mange sjanser den tiden han spilte. meget godkjent. Jeber og Biniam som vikarer på hver sin flanke. Måtte bare bli coaching i verdensklasse ettersom begge to bidro med stor innsats og scoringer.

Dermed endte vi på fjerdeplass i serien. Status viser 39 poeng på 18 kamper og 75 scorede mål. De tre første lagene endte på 45, 44 og 43 poeng mens det er et hav ned til femteplassen på 25 poeng.

13 seire av 18 mulige er vi veldig godt fornøyd med. En bra gjennomført sesong det gutter.