Sjansesløsing i lokaloppgjøret

Postet av Jarle Overvik den 14. Sep 2021

Flomlys, fulle tribuner, noen få plussgrader i luften. Nei det er ikke et tilbakeblikk på rosenborgs champions leaguekamper på 90 og 2000 tallet. Det er faktisk hentet fra et lokaloppgjør i 6 divisjon mellom fotballnaboene SBK og Vikvarvet. Stor interesse fra publikum og media altså, selv om det var valgdag,  der Nea Radio var først ute med rapport fra kampen like etter kampslutt. Stian Elverum kunne berette om en fullt fortjent seier til hjemmelaget og at de leverte en strålende forestilling. En kamprapport så virkelighetsfjernt at selv propagandaminister Goebbels måtte ha blitt grønn av misunnelse  80 år tilbake i tid...

Riktignok begynte hjemmelaget best, selv om vi for første gang unngikk baklengs de første fem minuttene av kampen. Ti miutter var gått når hjemmelaget scorer. Et pent stykke arbeid på venstresiden av Mikael Mogård før han banker ballen opp i nærmeste vinkel. 1-0. Men derfra og ut fikk hjemmelaget virkelig kjørt seg. De scoret faktisk på sin ene store sjanse i første omgang.

15 min. Ove Jonny med skudd fra 25 meter som treffer tverrligger og ut på banen.

23 min. Magnus på et av sine uttallige raid, men skyter like utenfor fra god posisjon.

25 min. Tommy spiller opp Magnus , men fra rundt fjorten meter blir det nok en gang like utenfor.

26 min. Magnus igjennom, nå fra høyre, men ballen stryker stolperota.

30 min. Lars Erik med skudd/innlegg som nok en gang treffer tverrligger og ned foran mål. Magnus med avslutning fra 7 meter som  treffer egen spiller og det renner ut i intet.

32 min. 1-1. Marcus, alltid i fyr og flamme og på farten, snapper opp ballen fra keeper og setter den i tomt bur. VELDIG fortjent.

34 min. Lars får servert ballen på 14 meter , men skyter midt på keeper.

43.min. Vikvarvet avslutter omgangen med en kanonade av sjanser mot selbumålet. Men fremdeles ville ikke ballen i nota etter store muligheter for Magnus og Jaber.

1-1til pause i en omgang som sjansemessig ble fullstendig dominert av oss. Med litt mer tur og litt mer dyktighet burde dette oppgjøret vært avgjort til pause. Dette til tross hva herr Elverum måtte mene.

Andre omgang ble en langt roligere affære når det skulle regnes målsjanser. Tommy får vår første store etter 58 minutter, men skyter utenfor fra 12 meter. Tommy servitør to minutter senere, men innlegget stupheader Magnus like utenfor. Så vil vikvarvingene ha hands på en selbuspiller i egen sekstenmeter, uten at dommeren klarte å oppfatte dette. Magnus alene mot keeper fra venstresiden etter 73 minutter , men skyter over. Så får hjemmelaget straffe etter 76 minutter på en hands som dommeren denne gang fikk med seg, med god hjelp fra to meddommere på sidelinjen. Geir Arne sikker straffeskytter og dermed 2-1. Hjemmelaget med to store muligheter til å øke ledelsen etter dette ,men uten å lykkes. Et etter hvert veldig trøtt vikvarvet lag klarte ikke å utfordre hjemmelaget de siste 15. Vi får en siste mulighet i det 90 minutt , men fra 4-5 meter skytes det over.

Dermed ble det sesongens tredje "hederlige "nederlag. Som de forrige kampene skaper vi hopetall med sjanser, nå mangler det bare litt stang inn og litt ro i avslutningsøyeblikket før dette gir uttelling i poeng. I tillegg må det innskytes at treningsgrunnlaget på dagens duellanter er høyst varierende. Noe som andre omgang nok ble preget av fra vår side.

Comeback fra Odd Inge i denne kampen og sammen med dagens kaptein Bjørnar holdt de selbus spiss unna målkontoen. Simen, Joar og Bjørn fulgte godt opp på backplassene. Håkon og Ove Jonny sentralt på midten i denne kampen og de spilte meget godt så lenge kreftene holdt. Med minimalt treningsgrunnlag varte det jo en stund allikevel. Lars med meget god kamp på høyresiden, som han løp opp og ned som en duracellkanin. Jaber, Sajmir, Jomar alternerte alle som flankespillere og jobbet godt .Magnus jobber iherdig på topp og kommer til mange gode sjanser, og snart kommer målene også. Tommy god både offensivt og flink til å jobbe hjemover. Kommer til sjanser som snart blir mål. Marcus, vår solstråle fra midtbygda, scorer selvfølgelig igjen. Alltid full innstas på den gutten, så får det briste eller bære. Bakerst hadde Jon Ole en forholdsvis rolig dag på jobben. Kunne knapt gjort noe med scoringene og hadde ellers full kontroll som siste skanse.

Tross et lite tilbakeslag, nye kamper kommer.                                              Vår toppscorer for øyeblikket. Alltid like blide Marcus.